تبلیغات
گروه تخصصی الكتروتكنیك فنی استان كردستان - بررسی کتاب جدید التالیف ماشین های الکتریکی DC
 
گروه تخصصی الكتروتكنیك فنی استان كردستان
وبلاگ تخصصی آموزش صنعت برق
درباره وبلاگ


به وب لاگ تخصصی برق خوش آمدید .
این وب لاگ با هدف افزایش سطح علمی هنرآموزان ،هنرجویان ، دانشجویان و سایرعلاقمندان برق ، با فراهم کردن نرم افزار ها ، جزوات و فایل های علمی وآموزشی به کاربران سرویس دهی می کند . باعث افتخار است که با ارسال مطالب ودیدگاه های خود ، ما را در این زمینه یاری کنید . نظرات ودیدگاه های سازنده شما باعث ارتقاء سطح علمی وآموزشی وب لاگ خواهد شد.
باسپاس _ سرگروه ومدیر وب لاگ

مدیر وبلاگ : گروه آموزشی الکتروتکنیک استان کردستان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بررسی کتاب جدید التالیف

 ماشین­های الکتریکی DC

    رشته الکتروتکنیک      شاخه فنی وحرفه­ای        پایه سوم      کدکتاب:(1/490)    شماره درس :2134

 با توجه به تدریس وبررسی کتاب ماشین­های الکتریکی DC در سال تحصیلی 91-92 موارد زیر از نظر بررسی کنندگان قابل توجه وبررسی مجدد است:

1- حجم کتاب ازنظر پرسش ، آزمایش و فعالیت ها افزایش پیدا کرده و در زمانبدی موجود تمامی مطالب کتاب قابل ارائه نیست .

2- جمله بندی‌ها سلیس و روان نیستند و در بسیاری از جاها گنگ بوده و براحتی قابل درک نمی‌با شند.

3- اشکالات املایی و تایپی در کتاب فراوان است .

4- ارتباط افقی محتوای کتاب درسی ماشین های الکتریکی جریان مستقیم با کتاب سیم پیچی و مدارهای الکتریکی مطلوب نیست.

5- در فصل اول در قسمت منحنی ها  در صفحات 26 و 27 مشخصات منحنی ها به درستی و وضوح بیان نشده است.

6- 7- در صفحه 103 جریان هر مسیر با  نشان داده شده است و جریان کل آرمیچر با  در حالیکه جریان هر مسیر با  نشان داده شود و جریان کل آرمیچر با  نشان داده شود ، ورابطه بین این دو نیز درست شود.

8- در بحث سیم پیچی آرمیچر روابط ذکر شده با مطالب کتاب سیم پیچی مطابقت ندارد. (مفهوم تعداد قطب وجفت قطب)

9-روابطی که برای گام قطبی و تعداد شیار وتعداد قطبها بیان شده هنرجویان را سردرگم می کند.

10- معرفی قسمتهای مختلف ژنراتور خصوصا  آرمیچر  بصورت واضح انجام نشده است.(ص130)

11- در ص135 پاراگراف آخر ( ستون اول) بار RL بصورت  معرفی شده است.

12- برای بدست آوردن پارامترهای ماشین از روی مدار معادل آن، روش جریان حلقه آورده شده است در حالی که این روش در درس مدار در آخر کتاب تدریس می‌شود و دراین مقطع هنوز تدریس نشده است.(عدم ارتباط افقی محتوا)

13- روش حل کردن مسائل در کتاب بصورت مناسب آورده نشده است و در بسیاری از موارد باعث اضافه نویسی و سردرگمی هنرجو می­شود.

14- ص 143 تمرین2- توان تبدیل شده بدلیل نبود مقدار تلفات سیم پیچ تحریک قابل محاسبه نیست.( در ژنراتور تحریک مستقل  رابطه  برای توان تبدیل شده صحیح نیست)

15- در صفحات 143و 144بخش منحنی مشخصه بی باری و آزمایش بی باری بصورت مناسب آورده نشده‌اند. بهتر است که ابتدا آزمایش بی‌باری معرفی شود.

16- جدول 3-3 ،  اشتباه عددی در ستون اول(7/26 بجای 7/16)

17- اشباه املائی ص 148 ستون دوم پاراگراف دوم

18- ص153 چگونگی راه‌اندازی و ولتاژ سازی در ژنراتور شنت بصورت مناسب آورده نشده است. بهتر بود که منحنی بی باری همراه با خط القا برای توضیح این قسمت اضافه می‌شد.

19- ص 163- جمله اول در مورد معادله 24-3 صحیح نیست.

20- تمرین 1 ص 168- با توجه به دادهای موجود قابل حل نیست و باید اصلاح شود.

21- معادلات مربوط به بخش 26-3(ژنراتور کمپوند اضافی باشنت بلند) بدون شماره بوده و متغیر مقاومت سیم پیچ سری با اندیس s معرفی شده است. در سایر معادلات بعضی از اندیس‌ها باید اصلاح شود.

22- روش تحلیل آورده شده برای ژنراتور با شنت کوتاه مناسب نبوده و باعث سردرگمی هنرجو می‌شود.

24- مثال 17-3 ص180- مقدار درصد تنظیم ولتاژ باید با علامت مثبت باشد.

 

25- شکل ص 185 نامفهوم است.(اتصال سر تحریک به آرمیچر برقرار نیست.)

26- ساختار پرسش­های کامل کردنی ص 189 نامناسب و گنگ است. بهتر است اصلاح شود.

27- در ص 191 به پدیده مهار گسستگی موتور ها اشاره شده است .بهتر بود پس از معرفی انواع موتور ها ارائه شود. آنچه در کتاب ذکر شده فقط مربوط به موتور شنت است. در حالی­که موتور سری در بی باری مهارگسسته می شود نه با قطع تحریک.

28- در ص 193 تعریف "درصد تنظیم سرعت" بیان نشده است.

29- شکل 4-12 ص 196 نامفهوم است. بهتر است طوری ترسیم شود که مسیر جریان آرمیچر وتحریک برای یادگیرنده واضح باشد.

30- ص197 این قسمت از کتاب نیز همچون فصل سوم با کتاب مدارهای الکتریکی از نظر ارتباط افقی محتوای درسی همخوانی ندارد.به هیچ عنوان نباید از واژه"روش حلقه" در اینجا استفاده شود.زیرا این دو حلقه کامل از هم مستقل هستند.

31- به جای بکار بردن 1 Iو2 I  از همان A IوF I استفاده شود تا هنرجو دچار اشتباه نشود.

32- استفاده از نرم افزار اکسل برای ترسیم منحن مشخصه ها هیچ نتیجه آموزشی برای ماشین ندارد. بهتر است نرم افزاری برای شبیه سازی کار ماشین­ها معرفی شود.

33- بهتر است به جای واژه فرار از همان مهارگسستگی استفاده شود.

بررسی کنندگان:

-         امید قادری هنرآموز هنرستان شهید سلیمان خاطرشهرستان بانه

-         محمد کمانگر هنرآموز هنرستان خوارزمی شهرستان کامیاران

-         جبار اسلامی­پور هنرآموز هنرستان شهید نمکی ناحیه یک سنندج





نوع مطلب : تحلیلی- تفسیری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 7 مهر 1392
گروه آموزشی الکتروتکنیک استان کردستان
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:59 ب.ظ
Incredible points. Solid arguments. Keep up the good spirit.
دوشنبه 5 تیر 1396 12:04 ق.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا نه
نشستن کاملا با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما موفق به من مؤمن اما فقط برای
بسیار در حالی که کوتاه. من هنوز مشکل خود
را با جهش در منطق و شما خواهد را خوب به پر همه کسانی معافیت.
در صورتی که شما که می توانید انجام من را
قطعا تا پایان در گم.
یکشنبه 4 تیر 1396 06:05 ب.ظ
My brother recommended I would possibly like this blog.
He was once totally right. This put up truly made my day.
You cann't consider simply how much time I had spent for this
information! Thank you!
جمعه 29 اردیبهشت 1396 12:43 ق.ظ
Hello everyone, it's my first pay a visit at this web
site, and post is genuinely fruitful designed for me, keep up posting such articles.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:19 ق.ظ
This info is invaluable. When can I find out more?
جمعه 25 فروردین 1396 11:07 ب.ظ
Hi! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you
knew where I could locate a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?

Thanks a lot!
شنبه 24 آبان 1393 11:06 ب.ظ
با سلام

در فصل دوم کتاب در شکل 33-2علامت پلاریته اشتباه . در شکل 34-2 و 35 -2 و 37-2 و 38-2 و 39-2همینطور . در شکل 42-2 جهت حرکت عقربه گالوانومتر اشتباه است و در شکل 244-2 همینطور

هوالباقی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر